„Jak kierować procesem wychowawczym młodego człowieka” – szkolenie

wychowawca

Wychowawcy- ludzie pracujący w placówkach opiekuńczo- wychowawczych-  to osoby pełne zaangażowania, którym satysfakcję przynosi polepszenie warunków życia młodych ludzi i próba naprawienia ich obrazu dorosłych, do których niejednokrotnie stracili zaufanie.

Podczas tego szkolenia, które stanowi część pierwszą cyklu szkoleń skierowanych do wychowawców nacisk położyłam na szukanie odpowiedzi na pytania dot. roli wychowawcy, a także zrobiłam wstęp do programu rozwijającego potencjał młodych ludzi – ROZWIŃ SKRZYDŁA.

Zatem kim jest wychowawca i jakim wychowawcą ja chcę być? A jak odszukać swoją wewnętrzną MOC? Co dodaje mi sił każdego dnia?

Proponuję wykonać poniższe ćwiczenie:

CO JEST MOJĄ SIŁĄ

Naszą siłę budują doświadczenia, z którymi pomyślnie poradziliśmy sobie w przeszłości. Przyjrzyj się minionym doświadczeniom i przypomnij sobie
z czego jesteś najbardziej dumny. 

Świadomość swoich osiągnięć i Twoich mocnych stron będzie cię wspierać, kiedy będzie trudno.

Wypunktuj swoje osiągnięcia.  Wybierz 5 najważniejszych dla siebie.

  1. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………
  2. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………
  3. ………………………………………………………………………..…………….……..………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
  4. …………………………………………………………………………………….……..………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
  5. ……………………………………………………………………………………..….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Przypomnij sobie swoich wychowanków, być może własne dzieci, inne twoje dokonania. Zrób to i bądź gotów na pojawienie się Twojego wewnętrznego krytyka, który będzie wartościował, czy to było coś spektakularnego, czy nie. To nie musi być nic spektakularnego dla innych- to mają być rzeczy ważne dla Ciebie, tylko Ty wiesz jaką to dla Ciebie ma wartość. Szukaj wnikliwie, im więcej zauważysz, tym większe będziesz mieć wsparcie od siebie w przyszłości.

Odpowiedz na pytania:

  • dzięki czemu udało Ci się osiągnąć te wszystkie rzeczy?

……………………………………………………………………………………………………………………………….

  • co charakteryzowało Twoje działanie?

…………………………………………………………………………………………………………………………….……

  • Weź pod uwagę takie obszary, jak:
  • konsekwencja w działaniu;
  • niepoddawanie się w obliczu trudności;
  • znalezienie najlepszego sposobu działania;
  • przełamanie się, odważenie się na coś nowego;
  • zerwanie z rutynowym sposobem działania;
  • znalezienie wsparcia u odpowiednich osób;
  • nabycie nowych kompetencji;
  • Czego się o sobie dowiedziałeś osiągając te cele?

…………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

  • Znajdź 5 słów, którymi możesz się opisać– czy wiedziałeś to o sobie, czy zauważyłeś coś nowego?

1…………………………………………………………………………………………………………………………..

2…………………………………………………………………………………………………………………………..

3…………………………………………………………………………………………………………………………..

4…………………………………………………………………………………………………………………………..

5…………………………………………………………………………………………………………………………..

  • Dokończ zdania:

– jestem dumny z…

– moje najlepsze strategie osiągania celów to..

– kiedy mi na czymś bardzo zależy, potrafię być bardzo…

Czego dowiedziałem/dowiedziałam się o sobie dzięki temu ćwiczeniu?

………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

A jeśli temat wydaje Ci się interesujący, zapraszam Cię na moje szkolenie oraz do śledzenia fp /Pod Skrzydłami.


Tutaj znajdziesz
szczegółowe informacje, a tu plan szkolenia:

2020-Proces-Wychowawczy-Webinar_Web

Kiedy w 2010 roku zaczynam na stanowisku pedagoga w placówce opiekuńczo-wychowawczej (w domu dziecka) miałam tylko dyplom ukończenia uczelni wyższej, pasję do pomagania i energię do dawania siebie innym, nie wiedziałam jak bardzo pełna wyzwań będzie to podróż, nie tylko zawodowa, ale i rozwojowa.

Każdego dnia mierzyłam się z mniejszymi lub większymi trudnościami, które przewyższały moje kompetencje oraz „ni jak” miały się do wiedzy wyniesionej ze studiów- to była prawdziwa szkoła życia, a lekcje w niej zawsze wzbogacały moje doświadczenie (szkoda, tylko, że częściej doświadczałam porażek, które bolały i podcinały skrzydła, niż sukcesów).
W trudnych chwilach zapominałam o moim „dlaczego”, traciłam z oczu to, co najważniejsze w tej pracy – młodych ludzi, którzy nas potrzebują.

Szukałam rozwiązań, inspiracji, merytorycznego wsparcia w postaci
książek, szkoleń oraz ludzi, którzy swoim doświadczeniem mogliby wesprzeć, zainspirować i dodać siły do latania. Na szczęście w moim domu dziecka stworzyliśmy taki system wspierania i motywowania siebie
nawzajem. Dzisiaj mogę powiedzieć, że doświadczenia wyniesione z pracy w placówce wzbogaciły moje życie i stanowią solidny zasób do dalszej, pogłębionej pracy z dziećmi i młodzieżą. Od dłuższego czasu zastanawiałam się w jaki sposób przekazać te doświadczenia dalej, być może Tobie, który teraz zmagasz się z jakimś wyzwaniem albo analizujesz możliwości zmiany pracy. Być może to dla Ciebie teraz jest ten czas, w którym możesz jeszcze raz sprawdzić czy Twoje „dlaczego” nadal jest aktualne, a wizja dorosłego dodającego skrzydeł młodym ludziom realizacją misji życiowej.

Będąc pracownikiem placówki jesteś również częścią tego Domu, który współtworzysz, to odpowiedzialne zadanie, wymagające zaangażowania, a często również poświęcenia. Pogodzić pracę z grupą w różnym wieku z całym przekrojem potrzeb (i wszystkie ważne) z indywidualnym planem pracy z dzieckiem, czyli realizować wyznaczone cele i na bieżąco je modyfikować.

Od czego zacząć? Jak wytyczyć mapę potrzeb? W jaki sposób nawiązać relacje z naszym podopiecznym, aby wspólnie można było świętować sukces? A co zrobić, kiedy braknie Wam motywacji? Skorzystać ze sprawdzonych sposobów na dopięcie skrzydeł.

Z szacunku do twojego wyboru tej drogi – jestem i stawiam się do działania- zainspiruję Cię do tego, żebyś był wychowawcą, który dodaje skrzydeł korzystając ze sprawdzonych sposobów rozwijania indywidualnego
potencjału młodych ludzi.

Zapraszam na spotkanie 26 października w poniedziałek.